Virtuele tour

Van de basisschool
naar….

Het SGA!

Ben je nieuwsgierig en een tikkie eigenwijs?
Dan is het Stedelijk Gymnasium Arnhem dé school voor jou. Jij leert graag, je hebt een havo/vwo of een vwo-advies en je weet precies wat je wilt. Op onze school krijg je de ruimte om de vakken te kiezen die passen bij jouw toekomstplannen.
Bij het ontdekken van je talenten, en het uitstippelen van de ideale route voor jou, helpen we je graag. Samen met je mentor en klasgenoten zoek je naar antwoorden op verschillende vragen, leer je om slim te leren en bereiden we je voor op een succesvolle overgang naar de universiteit. Samen werken we aan een toekomst die past bij jouw talent.

Een lesdag op het SGA begint om 8.00 uur. Een lesuur duurt steeds 50 minuten, daarna ga je naar een ander lokaal voor weer een ander vak van een andere docent. Na twee lesuren heb je steeds een pauze om te eten, of lekker te kletsen met andere leerlingen, binnen in de kantine of buiten in de tuin. In de 1e klas ben je uit om 13.50 of 15.00.

Nieuwsgierig geworden? Klik op https://youtu.be/L4JP2WUMOQY

Aangemeld en dan?

Zodra je de digitale aanmelding hebt afgerond, ontvang je een emailbericht ter bevestiging.

Begin april ontvang je weer een brief van ons. Via deze brief kun je aangeven bij wie je in de klas zou willen komen en nodigen we je uit voor de kennismakingsbijeenkomst in juni.

Tijdens de bijeenkomst in juni leer je je klasgenoten alvast kennen. En maken ouders ook kennis met de mentoren van leerjaar 1.

Na de zomervakantie starten we met kennismakingsdagen en eind september gaan we met elkaar op kamp.

Heb je al gehoord van Schola?

Op het SGA kiezen leerlingen in leerjaar 1 en 2 uit een heel groot aanbod van keuzemodules. Vind je dansen leuk dan doe je mee met bijvoorbeeld streetdance, hou je van talen leren dan kun je Japans leren, ben je geïnteresseerd in techniek  dan kies je bijvoorbeeld de module apps ontwikkelen of First Lego League. Muziekliefhebbers kunnen kiezen voor de module popband en vind je toneel leuk dan ga je voor de module "hoe acteer je".

Hulpmentoren

Elke eerste klas op het Stedelijk Gymnasium Arnhem heeft twee eigen hulpmentoren. Dit zijn leerlingen die zelf al in de bovenbouw zitten en het leuk vinden om de nieuwe eersteklassers wegwijs te maken op school. Sven, Iris, Nour, Wessel en Yinte zitten zelf in de vierde klas. Milou zelfs al in de vijfde. Samen met nog twee leerlingen zijn ze dit jaar hulpmentoren.“Ik weet nog goed dat ik heel erg moest wennen toen ik hier op school kwam. De stap vanaf de basisschool vond ik best groot”, vertelt Nour. Ze krijgt bijval. “Deze school is veel groter dan de basisschool en de bovenbouwleerlingen lijken in het begin groot en eng. Je komt er snel achter dat dat echt wel meevalt. Maar ik vond het fijn dat er hulpmentoren waren die mij door die eerste tijd heen gidsten.

Naast hulpmentoren heeft elke klas ook een docent als mentor. Soms heeft een klas zelfs twee mentoren. Een snelle rekensom maakt dat er per klas drie of zelfs vier mensen voor de leerlingen klaarstaan. Dat is ook de ervaring van de hulpmentoren zelf. “Er staat hier altijd wel iemand voor je klaar”, zegt Milou. “Leerlingen kunnen op elk moment een berichtje sturen of ons in de pauze opzoeken. Andersom gebeurt het ook, ik zoek ook regelmatig mijn leerlingen op.” Sven: “Hier op school doen we heel gewoon over het feit dat er hulpmentoren zijn, maar eigenlijk is het best bijzonder.”